29. července 2010

Facebook Question jen potvrzuje směr budoucího vyhledávání


Facebook včera představil novou funkci ve své platformě - Question. Jde o téměř logický krok, protože chytře vypozoroval chování lidí na sociálních sítí. Již několikrát jsem psal o jiném využití sociálních sítí než k jakému byly původně určeny. A právě toto "ohýbání" funkčností k obrazu svému přínáší provozovateli dobrý feedback co lidi opravdu chtějí. A co že tedy chtěji na facebooku ? Informace a hlavně jejich vyhledání.

Bohužel slovo vyhledávat a od něho odvozený vyhledávač v době internetu poněkud zparchantělo.
Osobně pod tento pojem zahrnuji i listování v knihách, ptání se přátel, prohlížení časopisů, poslouchání televize a rádia, prostě informace lze obecně vyhledávat všude v okolí. Často se to tak neděje a pokud někomu doporučíte vyhledej - často to skončí u procesu vyhledávač > Google >první stránka odkazů >  neověření pravdivosti.
Význam slova se přenáší - dříve bylo nutné informaci vyhledat (najít v tom málo dostupných zdrojů), nyní se orientujeme na vyhledat (najít správnou variantu z mnoha dostupných zdrojů,ze které později můžeme vytvořit znalost).

Lze to změnit? Ovšem a s příchodem sociálních sítí je tato cesta křišťálovější než ten nejkřišťálovější křišťál. Uživatelé postupem času neorientují na zápisky ze svých životů, ale jsou zvídaví a mají plno otázek. A právě tyto dotazy pokládají ať už na twitteru či poslední době více na Facebooku. Proto se otevírá nová možnost v podobě nového okénka  - Ask Question


Lidi otravuje vyhledávat, protože informací je tolik že je často velmi složité vybrat tu konkrétní. A pro porovnání dvou výrobků (iPhone 3GS a iPhone 4) nebo získání konkrétní odpovědi (Mám si koupit Dell Streak ?) vám vyhledávač přímo nepomůže (ten jen zprostředkuje cestu k odpovědi a to ne vždy kvalitně). Naproti tomu konkrétní uživatel názorem jsou důležity - ovšem většina těchto lidi aktivně nepíše. Proč taky.. I pro ně samotné je jednoduší odpovědět na konkrétní otázku (např. Je Dell Streak dostatečně velký, tak aby se na něm dalo číst?)

Pomalu se zde rýsuje vize toho jak budeme vyhledávat informace v několika další letech. Bude existovat obrovský počet uživatelů (nebudou se tříštit mezi malé systémy), kteří budou spoluvytvářet obrovskou bázi znalosti. Pojem kolektivního vědomí se dostává opět blíže k realizaci, jako například Tree of souls z filmu Avatar. Neříkám že Facebook budem tím systémem, jen k tomu má nejlépe nakročeno.

To že tento krok vnímá i Google svědčí nákup firmy Aardvark (http://vark.com/), kde můžete komunitě pokládat otázky stejným způsobem. Na zasazení do svého portfolia teprvé čeká..

A co vyhledávače - zmizí? Kdepak jen se změní jejich role..



Zajímá tě více?