30. března 2011

Nové tlačítko +1 v Google Search a co všechno umí. Je vůbec novinkou?


Dlouho očekávaná novinka o které se mluvilo jako o nové "možné sociální síti" je zde. Plus jednička (či +1 chcete-li) byla uvedena a má pomoci koncovým uživatelům. Je otázkou zda nemá pomoci samotnému Google.

Sociální sítě jsou čím dále lákavější a pro větší počet lidí se stává Facebook tím internetem kde najdou vše. Silně uzavřené prostředí, ve kterém jsou lidi natolik propojeny, je možné vytvářet různá doporučení,zjištovat vztahy a hlavně dobře cílit reklamu.

Znovu představená novinka? Ano
Lze říci, že v pravém slova smyslu nejde o nic nového a revolučního. Již kdysi dávno Google představil do vyhledávání tzv. komentáře (SearchWiki). Uživatele mohli ke každému výsledku přiřadit šipku nahoru nebo dolů (jako by palec) a pak mohli napsat krátký komentář. Šlo o rok 2008, sociální sítě nebyly natolik "zajeté" a samotná akce byla pro uživatele moc složitá na rozhodování (vemte si že uživatel se musí rozhodnout zda vůbec hodnotit, pak jak hodnotit - zda se vyplatí dávat šipku nahoru nebo dolů. nakonec ještě zda něco napíše - notabene musí vymyslet co sepsat...- to každého odradí, což se nakonec i stalo)


Později byly komentáře nahrazeny jen hvezdičkami, které se ukládaly do Google Bookmarks. Šlo o jakýsi mezikrok. Uživatelé mohli uchovávat oblíbené výsledky, které se jim trochu nešikovně míchaly mezi jejich "pravé záložky". Když 15.3. tato funkce byla odstřihnuta, bylo jasné že se něco chystá.


Plus jednička
A jak funguje ona plus jednička? Je založena pouze na doporučování. U každého výsledku můžete označit jeho kvalitu (proto ten název, který jasně vystihuje chci o +1 zlepši výsledek, i když v důsledku se zatim nic nestane). Pokud v budoucnu budou Vaši přátele něco hledat uvidí, že se Vám daný odkaz zdál kvalitní, protože to uvidí ihned u popisu. (pozor zde je rozdíl v přátelství, protože přátele Google vypočítává dle tzv. Social Circle, tedy lidi se kterýmá komunikujete a máte s nimi nějaký vztah - nemusíte explicitně někoho "ofriendovat".) Primárně jde tedy o služb pro uživatele, aby si mohli doporučovat zajímavé stránky. 
Sekundární Google získá zajímavá data, ke kterým přihlédne při počítání PageRanku. Neočekávám že bude mít takovou váhu, jinak by začali vznikat klikací SEO farmy/firmy

+1 se objeví i v AdWords v pravé části, dle prvních informací nebude mít vliv na výpočet zobrazovaní pořadí reklam..



Jak to funguje
Pokud se Vám nějaký odkaz líbí, tak na něj kliknete a otevře se Vám nové okno, kde musíte potvrdit onu akci (nejlépe zkontrolovat zda se svým účtem)


Modrá ikonka symbolizuje již "oplusjedničkované" odkazy. Dole zároveň máte možnost vidět zda někdo ještě tento web odkazoval či sdílel např. na twitteru nebo něm někde psal.

Pro používání je nutné mít aktivovaný Google Profile, předpokládám v nové verzi. Pak můžete podívat jaké odkazy uživatelé doporučovali, viz.např.  můj profil plusones  https://profiles.google.com/codeasi/plusones



Návod jak aktivovat a vyzkoušet již dnes!
Nová funkce bude aktivovaná nejdříve pro anglický Google a to ještě až v průběhu několik měsíců. Pokud chce vyzkoušet již dnes, stačí ho aktivovat jako experiment na stránce http://www.google.com/experimental/index.html


Je +1 pouze převlečené tlačítko "Like"?
Určitě! Facebook přišel s maximální jednoduchostí, dokonce i samotné stránky byly dříve pojmenované textem "Stát se fanouškem", což se změnilo v následné "To se mi líbí". Maximální jednoduchostí se inspiroval Google. Nehledě na to že sám anoncuje že se chystá ono tlačítko "+1" na webové stránky - což opět hodně připomíná "Like" na stránkách..O konkurenci však nejde - Google se snaží zlepšovat výsledky vyhledávání (případně tam vracet lidi) aby měl stále tak pěkné příjmy z reklam. Pokud jste webmaster, doporučuji se přihlásit na stránce +1 your website a počkat až bude +1 dostupná .


Pokud Vás zajímá představení ve videu, můžete shlédnout níže nebo na oficiálním webu http://www.google.com/+1/button/



Zdroje






Zajímá tě více?

4 komentáře:

  1. Čistě terminologická poznámka - vliv "plusjedničkování" na PageRank nebude žádný, protože PageRank odjakživa zahrnuje pouze obecný vliv zpětných odkazů. Může ale samozřejmě mít vliv na jiné hodnotící faktory, zejména z on-site skupiny faktorů.

    OdpovědětVymazat
  2. To že to tak bylo odjakživa - kde je řečeno že to tak musí být i nadále? Vliv sociálních sítí je nepřehlednutelný. Samotný PageRank už pomalu přestává dostačovat, především v časové rovině

    Spíš vznikne něco jako osobní PageRank (proto to "nucení k přihlašování", veřejné profily atd), aby personalizované vyhledávání bylo konečně mimo teoretickou rovinu

    OdpovědětVymazat
  3. Protože nejsou důvody, aby to bylo jinak. PageRank samotný má na řazení výsledků vyhledávání minimální vliv. Jeho modifikace pomocí údajů ze zcela jiného soudku nedává smysl, logičtější je použít je jako samostatný faktor, nebo zanést do již existujících faktorů souvisejících se sociálními sítěmi (které se někdy označují jako Social rank).

    OdpovědětVymazat
  4. Google PlusOne je dalším prvkem do soukolí, kterýmu můžeme říkat třebas Google SocialRank. Po tom, co Google oznámil, že jedním z hodnotících faktorů se stávají zmínky na Facebooku a Twitteru, je toto další logický krok.

    OdpovědětVymazat