4. července 2009

Firma pracující v prostředí Google (bakalářská práce)

Tak už jsem taky bakalář, by mohl znít název tohoto příspěvku. Dne 26.6. jsem úspěšně vykonal státní závěrečnou zkoušku a obbhájil bakalářskou práci Firma pracující v prostředí Google.

Tohle téma jsem si vybral z toho důvodu, protože sám jejich služby používám a zároveň jsem chtěl dělat práci, kterou bych mohl dále prezentovat (třeba na blogu :-). Určitě jsem nechtěl programovat nějaký CMS / eshop / webové stránky (a že jich nebylo málo), které by byly využity jen pro učely obhajoby bakalářky (a pokud bych chtěl dále používat, tak by nesplňovali metodiku vývoje a čas jemu věnovaný).

Nyní dávám k dispozici 100 stránkový dokument, který popisuje služby a technologie firmy Google a jejich možné nasazení do praxe.

Takže stahujte PDF (2,5 MB) nebo si prohlédněte online:

Firma Pracujici v Prostredi Google



Struktura práce
Nejdříve jsem definoval pojem informační společnost, jak v dnešní době je důležité mít přístup k informacím, dále jsem popsal data, zpráva a informace. Popsal jsem vývoj internetu, abych se mohl dále v textu odkazovat na to že stále používáme technologie staré více jak deset let (HTML, JavaScript) a chceme budovat chytré aplikace - zda to je dobře ať si každý sám přebere.Dále jsem popsal Cloud computing a [něco] jako službu (infrastrukturu, platformu, službu).Konečně došlo na firmu Google a nastínění historie a filozofii firmy, které se drží dodnes.Popis balíku Google Apps (rozdíly) a popis služeb v nich obsažených - popsané co dokážou, možné nasazení, výhody a nevýhody. Dále budoucnost online aplikací, služby které Google připravuje (včetně Wave) a co chystá konkurence. V rámci práce jsem vytvořil fiktivní firmu (AKNELA.com), na které jsem nainstaloval Google Apps. Veškeré postup yjsme popsal, do téhle části jsem vložil možné konkrétní aplikce. Závěr patří zhodnocení výhody, nevýhod, rizik, omezení, návod na převod dat mezi verzemi a srovnání s kalkulací.

Jak jsem zmínil na Twitteru, jsem asi první člověk, který v bakalářské práci do použitých zdrojů vkládá odkaz na twitter :)


Touto prezentaci jsem obhajoval



Ještě bych zmínil abstrakt
Práce má za úkol zmapovat nejdůležitější produkty firmy Google a jejich použití ve firemním prostředí. Všechny uvedené postupy jsou výsledkem praktického nasazení při vytváření fiktivní společnosti Aknela.com. Získané poznatky o výhodách, nevýhodách, omezeních a rizicích nefunkčnosti služeb jsou sepsány v odpovídajících kapitolách. Cílem práce je poskytnout shrnující přehled pro uživatele uvažující nad přechodem do online prostředí nebo poskytnout návod pro efektivnější využití služeb.

klíčová slova
Google, Google Apps, Gmail, Google talk, Google Dokumenty, Weby Google, Mapy Google, YouTube, vyhledávač, Google Wave, Google Voice, cloud computing, SaaS, Software as a Service, webové technologie.

a poděkování
Chtěl bych poděkovat Pavlu Náplavovi za cenné připomínky při vedení mé bakalářské práce, Janu Wagnerovi za užitečné rady z oblasti využití Google Apps v praxi a Martinu Bartůňkovi za jazykovou korekturu (českou i anglickou)


Zajímá tě více?

9 komentářů:

  1. Super, gratuluji. Práci prolistuji. :)

    OdpovědětVymazat
  2. "Oddělení procesů – každá otevřená webová stránka (karta na liště) je spuštěna ve vlastním procesu.
    Pokud stránka obsahuje kus špatně napsaného kódu (např. nekonečný cyklus), nezpůsobí tak pád
    celého prohlížeče a všech otevřených oken, ale pouze se vypne dané vlákno."

    Nemichal bych pojmy vlákno a proces.

    Jinak jsem ještě zahlídl tabulku pravděpodobností, kdy nastane např. ztráta konektivity uživatele nebo nedostupnost služby. Zajímalo by mě, jestli máš ty čísla něčim podložený nebo sis je jenom vycucal z prstu. Viděl jsem totiž nějakej dokument od ČVUT k tvorbě Bc. prací a bylo to tam všechno hodně striktně napsaný. Tak by mě zajímalo, jestli ve skutečnosti tam můžu napsat něco IMHO nebo jen podložený věci.

    OdpovědětVymazat
  3. Chromě běží ve více vláknech (programově), ale v systému se ho vidíš ve více procesech (viz. správce ulohy ve WinXP)

    Pojem procesy používá většina webů, nejen pro zachování terminologie, ale i pro styl bakalářky (ne programatarosky odborná, ale pro low/middle management ;) jsem zvolil volnější jazyk :-)

    ad pravděpodobnosti)
    Nejsou vypočítané dle exaktního vzorce, jen mají nezasvěcenému uživateli ukázat jaká rizika mohou nastat - často se píšou slovně, ale to nikomu nic neřekne (např. občas vs. zřídka), proto jsem použil číselné ohodnocení (např. v IBM RUP se rizika dají odhadnout z minulých projektů)

    OdpovědětVymazat
  4. Ke gratulaci se přidávám i já. Mne to bude teprve čekat...

    OdpovědětVymazat
  5. congratulations with your thesis! (and late comment about the cheeese - the goat one was perfect:)!)

    OdpovědětVymazat
  6. Tak jsem to konečně přečetl.
    Práce je zajímavá a dobře se čte. Akorát jsem tam narazil na poměrně dost překlepů, syntaktických a typografických chyb.

    OdpovědětVymazat
  7. Čonkin: no vida, spíš jsem měl ohlas že se čte hůře, takže díky za zhodnocení.

    Ano překlepy tam jsou, ale v tom rozsahu to nebylo možné všechno uhlídat... Pak už mi to i lezlo krkem..

    Ne nadarmo se říká že práce je na dlouhé podzimní večer :-)

    OdpovědětVymazat
  8. Mně se četla dobře - možná to bylo díky řádkování, že jsem měl dobrý pocit, jak mi těch sto stránek rychle ubíhá. :-D

    Jestli něco stěžovalo čtení, tak to byly občasné syntaktické chyby, asi jednou nebo dvakrát jsem narazil i na nedokončenou větu. Ale po obsahové stránce se mi četla fakt dobře.

    OdpovědětVymazat
  9. Vypadá to docela dobře a jak tu říká jeden komentář nade mnou, tak se to docela dobře čte a je to fakt zpracované někým, kdo má znalosti v prostředí internetu. Často totiž vidím lidi z onlinu, kterým dělá problém použít i zkracovač odkazů a to přesto, že dneska existují i pluginy přímo do prohlížeče, které krátký odkaz vygenerují na jeden klik.

    OdpovědětVymazat