10. února 2010

Když se řekne, Google Buzz [shrnutí]

Jednou větou: Google Buzz je mix mikroblogování (aka Facebook: zasílání příspěvků a jejich komentování uživateli) a lifestreamu (aka Friendfeed: agregace vašich aktivit na netu)


Tip: Pokud vás zajímají mé články, uložte si tento RSS feed.


A je to tady. Opět další buzz kolem nového produktu od firmy Google. Tentokrát oprávněně - jde o produkt Buzz. Pojďme podívat na příčiny vzniku této služby

Jaiku

Jaiku byl jedním z první lifestreamů našeho života (představen v únoru 2006), který umožňoval zasílat krátké zprávy o tom co právě děláme. K tomu přidával možnost agregovat RSS našich aktivit, třeba fotek.
O 4 měsíce (červen 2006) později byl uveden Twitter, který se stal populárnější a definoval do jisté míry pojem mikroblog. V říjnu 2007 bylo Jaiku koupeno firmou Google a všichni s napětím očekávali jakým způsobem bude integrováno do stávajícho portfolio. Projekt byl před rokem (leden 2009) zabit (stejně jako několik dalších produktů) jako nehodící. Byl uvolněn spolu se zdrojový kódy jako open-source.

Facebook
V té době se Facebook dostával do širšího povědomí a postupně zasahoval i nestudentskou část obyvatelstva. Jeho úspěch není na úrovni "nějaká sociální síť (často slýchám že projekt má být jako Facebook), ale že dokázala naplnit potřeba uživatelů (snad v jednom z článků).
Problémem a zároveň výhodou je jeho uzavřenost. Můžete se chovat jako v pozoruhodném bratrstvu, co padne na Facebooku - to tam do jisté míry zůstane (pokud máte správně ošetřeno nastavení soukromí). Narozdíl od velkého webu nejste tolik indexovatelní (i když se o to FB spolu s Microsoftem chystají). Nevýhodu uzavřenosti zmiňuje hlavně konkurent - Google

Orkut
Za konkurující sociální síť lze považovat jen Orku. Původně brazilský projekt nedosáhl celosvětového úspěchu. Nejvíce lidi je z Brazílie a Indie (až pak něco málo z USA)


Google Friend Connect
Uživatel v budoucnosti nebude jeden jedinečný prvek jako tomu bylo doposud, ale entita v systému. O této entitě uchovávání meta-informace, protože má chování (navštěvuje nějaké servery), vlastnosti (víme odkud pochází) a v neposlední řadě je obklopen přáteli (lidi se sdružuji do pomyslných skupin se stejnými zájmy - mezi mé internetové přátele patří především lidé kolem webu, internetu atd). Tyto meta-informace lze využit (v případě Facebook k marketingový účelům) nebo k vylepšení stávající služeb Lze ukázat např. na vyhledávání - pokud víme na jaké servery rádi chodíte, odkud jste (místo) a jaké máte přátele - můžete dostat co nejpřesnější výsledky vyhledávání. A protože Google nemá jeden server (Orkut nepočítám) jako Facebook kam by chodilo hodně lidi z celého světa je nucen považovat sociální síť celý internet. Friend Connect umožnuje přihlašovat se jako fanoušek k www stránkám (obdoba Fan pages na FB), diskutovat o dané stránce, vidět komenátře přátel atd (více zde)

Google Reader
Online čtečka zpráv v létě 2009 obdržela novou socilní funkci - Like it. Jakýkoliv článek můžete označit se vám líbí. Každá zpráva je hodnocena, aby kdykoliv v budoucnou mohla být použita pro řazení oblíbenosti. Nepřipomíná vám to podobnou funkci na Facebooku.

YouTube - nová sociální síť ?
Velká sociální síť na celém internetu se zda jako běh na dlouho trať, proto Google hledal ve svém portfoliu vhodný produkt prohlašující jako sociální sít. Našel jako vhodné adepta Youtube. Pro další informace odkazuji na článek těchinternetů.cz , který se jmenuje YouTube se mění v sociální síť.


Google Wave
Zda Google předběhl svoji dobu nebo jde o naprostý propadák v tuto chvíli těžko soudit. Osobně produktu věřim a je jen otázkou času jak bude uchopen. Bohužel je natolik abstraktní, že bylo nutné přijít s něčím novým, jednodušším a vychovat si tyto uživatele.


Google Buzz
Nejedná se o kompletně novou službu (že by recyklace starých rozhraní viz. Google Docs jako Gdrive), ale o novou položku do GMailu. Tím velmi rychle získá uživatele (produkt je ihned k dispozici) a přepřipraví síť přátel (z historie komunikace či following na Readeru).

Služba Google Buzz dokáže seskupit všechny vaše aktivity z jiných serverů (Twitter, příspěvky vašeho blogu ,Flickr, Picasu, chat status na Gtalku) a k tomu přidávat vaše příspěvky (krátké texty, obrázky, video, odkazy). Nutno zmínit že Twitter příspěvky umí agregovat, neumí je odtud zatím posílat. Všechny tyto prvky mohou být viditelné komukoliv nebo jen skupině uživatelů (vyberete z kontakt listu). Všechny příspěvky mohou být komentovány (kde já jsem to jen viděl... už vim Facebook)

Google tak reaguje na množství služeb, které nabízeji jednotlivé stránky, tak aby bylo možné sjednotit na jedno místo. Bohužel většina z nás má stejné přátele na Facebooku a Twitteru, a nevim zda na novém místě, chci vidět opět ty stejné příspěvky (pokud někdo napíše na Twitter a pak má nastaveno automatické posílání FB či Buzz). Proto mi přijde jako Friendfeed (který agreguje vaše chování na internetu, projekt původně zaměstnance Google, vloni akvizoval Facebook)


Na stránku http://buzz.google.com lze přistupovat přes mobil. Tato verze dovoluje k zasílaném příspěvku přidat geolokaci (z GPS). Můžete tak hledat kamarády v okolí, nebo si zobrazit jednotlivé položky na mapě v nové vrstvě. Na mobilech Android můžete odeslat příspěvek pomoci hlasového ovládání (google buzz text text)

Další poznatky
  • pomocí klávesy [R] můžete odpověd (reply)
  • odpovídat konkrétním uživateli můžete pomocí znamé syntaxe @uzivatel
  • obrázky se při prohlížení zobrazuji v co největší velikosti (obdoba lightboxu). Líbí se mi daleko více než na Facebooku.
  • Všechny příspěvky zaslané do buzzu se publikují na Vaši profilové Google stránce (zobrazíte ji zde http://www.google.com/profiles )
  • pokud uživatel vloží informace o své poloze, na webu se zobrazí mapa (jako static maps)
Update (10.2. 10:48)
  • pokud někdo odpoví na váš příspěvek, zobrazí se vám to v Inboxu / přijatých zprávách
  • mobilni aplikace je plně v prohlížeči - na jedné mapě vidíte Latitude i Buzzy (Google není vázan, napřiklad na schválení v AppStore)
  • Geolokace je vázana na místo v mapě - pokud neurčíte tak je popsáno místo jako neznámé místo. Takže můžete přidávat vaše poznámky ke konkrétním objektů na mapě (ne čistě k souřanicím) - podobné jako Foursquare
  • pokud používate Google Latitude a polohu nastavujete manuálně, pak čerpá z těchto údajů
  • Líbí se mi vylepšené hledání příspěvků na mapě (Twitter umí až v 3rd aplikacích a mashupech, možná to chystá i oficiální služba), můžete se podívat co kdo píše kolem



Závěr
Mezi jeho výhody jsou dávány věci jako rychlost, jednoduchost, žádné nastavování. V několika měsících se plánuje uvedení pro firmy a školy (v Google Apps, stejně jako Wave). Zde vidím velkou sílu, protože by firmy konečně do firmy mohli zavést mikroblogování, aniž by museli instalovat speciální aplikaci.

Otázkou je do jaké míry dokáže ohrozit Facebook (400 mil uživatelů) a Twitter (18 mil uživatelů) za pomocí svých Gmailu užitelů (36 mil). Faktem je že krátké zprávy táhnou (viz. jak často jste si měnili / měníte status na ICQ) a Google něco podobného chybělo.

Myšlenka je to pěkná, jen nevim do jaké míry budeme chtít mít další místo pro zapisování nebo čtení nových zpráv našich přátel


Určitě nesmí chybět video ;)




Zajímá tě více?