28. dubna 2013

Recenze náramku Jawbone UP - změřte svůj život

Po týdnu  používání jsem se rozhodl sepsat shrnutí pocitů a praktických zkušeností z náramku Jawbone UP, který monitoruje každý můj den. Protože se mi tento způsobil psaní osvědčil, nebude psát formou vět, ale odrážek.



Co je Jawbone UP

  • náramek na ruku, který monitoruje vaši denní/noční aktivitu a stravovací návyky
  • koupit lze od poloviny dubna na Apple.cz a od června v iStyle obchodech
  • veškerá data přenášíte do mobilní aplikace (přes audio jack), ze které se nahrávají do cloudu
    • v aplikaci provádíte veškeré nastavení - to se pak při synchronizaci přenese
  • náramek nemá žádný displej - pouze dvě ikony (měsíc/slunce), které informují v jakém je módu
  • na konci je tlačítko pro ovládání - klasicky stylem podržet, dlouze podržet, dvakrát stisknout
  • funkcionality
    • přes den sleduje vaši denní aktivitu - můžete nastavit, že pokud jste např. hodinu v nečinnosti (např. u PC), tak vám na ruce zavibruje (já se pak jdu projít), dále si můžete si nastavit "šlofíka" - během dne se třeba na hodinu prospíte - náramek vás probudí
    • v noci sleduje spánkovou aktivitu a pomocí vibrace vás probudí v nejlepší čas podle spánkového rytmu, buzení je mnohem příjemnější než budík a hlavně probudí jen vás - ne lidi v okolí)
    • sledování stravovacích návyků - každé jídlo můžete vyfotit (čárový kód) nebo vložit manuálně - pak dokáže sledovat kolik kalorii jste do sebe dostali
  • veškerá data (např. vzdálenost, spálené kalorie) odvozuje od vašeho věku, váhy a výšky
    • je možné ho i dokalibrovat - ujdete známou vzdálenost a pak řeknete v aplikaci kolik to doopravdy bylo - pro příště bude přesnější

Pěkně to shrnuje toto video





Proč jsem si ho koupil
  • v roce 2011 mě oslnil teto článek na ReadWriteWeb
    • líbilo se mi že vůbec takové zařízení existuje a jak vypadá - od té doby ho "podvědomě" chci 
  • mám rád data (last.fm, runkeeper, google latitude) a zajímá mě co vše lze zjistit
  • chci dostat do svého života více pohybu a tohle považuji za dobrý start


Před nákupem
  • podívejte se zda je vaše zařízení ve vyzkoušených zařízeních - pak máte jistotu že pofrčí
  • náramek je v 3 velikostech: S, M a L. Na webu stáhnete PDF a vytisknete - dle makety poznáte velikost
    • moje velikost ruky byla přesně mezi M a L - na webu doporučují koupit větší (tedy L)
    • stále jsem váhal a po mnoha přečtených diskuzích jsem si koupil menší, tedy M (a udělal jsem dobře, viz níže)
  • kupoval jsem přes web Apple.cz - moji barvu (černá / M) psalo že bude dodáno 1-2 týdny, nakonec přišlo za 3 dny (v pondělí objednal, v čt doma) 
    • pozor rozváží DHL, která umí na webu informovat o stavu, ale termín dodání je jen datum 
    • takže mohou dorazit kdykoliv během dne (což mě dost naštvalo, narozdil od PPL, kteří mi ráno zavolali a informovali o čase)


Den po nákupu
  • přišla  malá krabička s mini návodem - stačí jen stáhnout aplikaci (iPhone / Android) a provést první provázání + nastavení (název, věk, výška, váha)
  • když jsem si dal náramek na ruku, tak mi stále nějak na ruce neseděl, první 4h jsem se bál že si nezvyknu, ale ten stejný den večer jsem o něm ani nevěděl

Pocity po prvním týdnu
  • design
    • náramek je designově moc povedený, takže to není věc za kterou byste se měli stydět (trochu se bojím jak bude na ruce vypadat Fitbit Flex)
    • v černé barvě se hodí ke všemu - třeba i k obleku :) a ta stříbrná barva dodává šmrnc
  • nošení 
    • nemohu si pomoci, ale nějak se mi na ruce přizpůsobil
    • v noci vůbec nevadí
    • 90% času o něm vůbec nevím - občas se mi síce zahákl třeba za triko (při sundávání) nebo o tašku, ale to je stejné jako když máte řetízek - občas se se to stane
    • je možné se s ním koupat, běhat, spát, prostě dělat vše..
  • stavba
    • to že není uzavřený vůbec nevadí, drží dobře, záleží asi hlavně pokud máte dobrou velikost (sám nevím jak by seděl ten větší),
    • krytka konektor na jack drží velmi pevně, takže spíš ji ztratím když bude vyndaná,než když třeba poběžím
    • o baterku se zatím nestrachuji, vzhledem k tomu že vydrží až 10 hodin dnů, tak ho vždy v neděli večer na chvíli připojím k počítač přes redukci JACK-USB, která ho nabije (umí jen nabíjet, neslouží k přenosu dat - aplikace pro PC není)
  • funkcionalita
    • synchronizace - dělám jednou denně, vždy večer, je to otázka 3min, samotné přetáhnutí dat je cca 30s, doporučují tuším jednou za dva dny
    • přesnost - šel jsem cca 0,5km trasu a měřil ji zároveň Runkeeper (GPS měření) a pak přes náramek - lišilo se asi o 30m (tj. přes mobil 480m a přes náramek 450m)
    • spálené kalorie - když jsem běžel 10km, tak mi to Runkeeper vyhodnotil na 800kcal a náramek na cca 950 (prý dle dle MET tabulek, podle výšky/váhy/věku)
    • nastavil jsem si cíl spánek na 8h a denní počet kroků na 10 000 a aplikace mi zobrazuje jak se mi daří přibližovat k této metě
    • jídlo zatím nezadávám, používám zatím čistě k měření aktivity


Hlavní výhody
  • jako náramek
    • stále ho máte u sebe - určitě je lepší než Fitbit One, který si musíte připíchnout na pásek a stále na něj myslet, že si ho máte vzít/přendat/nezapomenout/nevyprat atd. 
  • design
  • synchronizace a nabíjení v jednom 
    • přeci jenom přenos dat přes Bluetooth ještě energii vyčerpává náramek -
  • buzení pomocí vibrací
  • pohodlný na ruce 

Hlavní nevýhody
  • nemá API, 
    • nepřipojíte k další aplikacím (např. Runkeeper) - data ale můžete stáhnout jako CSV
    • TIP! na svém anglickém blogu jsem zveřejenil návod, jak data stáhnout do Google Spreadsheetu přes neoficiální API (někdo použil reverzní inženýrství a já vytvořil Apps Script knihovnu ;)
  • jídla, která byste chtěli přidat přes čárový kód nepřidáte - bohužel to české potraviny neumí (a netroufám si hádat zda někdy bude umět, protože to na crowdsourcing funkci nevypadá :(


Konkurence
  • NIKE Fuelband
    • + má indikátor spálených kalorii na náramku, NIKE je cool
    • - je hlavně pro aktivní sportovce zaměřený na aktuální číslo - tot vše (nemá sledování spánku nebo budící funkce atd)
  • Fitibit
    • + má nějaké API pro získání dat či napojení jinam, statistiky jsou i ve webovém rozhraní
    • - náramkový Fitbit je ošklivější a ještě se neprodává, připínací Fibit je další starost navíc (klíče, peněženka, mobil , fitbi, grrrr), Fitbit aplikace pro Android není dostupná v ČR (!)

Ukázky z aplikace


 Denní aktivita


Spánková aktvita

Doporučení - počítám že se budou stále vylepšovat s časem



Budoucnost
  • Fitbit má lépe nakročeno - má kolem sebe platformu (API) a u nás ho už používá více lidí 
  • Jawbone by se mohl stát populárnější  - 3 důvody:
    • mimo USA je k dispozici teprve od poloviny dubna 2013 (tedy 14 dnů !!!), takže i u nás není  oficiálně rozšířen
    • trvalo dlouho než vznikla Android aplikaci (dubna 2013) - doteď ho mohli používat jen iPhone uživatele, protože jinak synchronizovat nebylo možné
    • prodej náramku zajiťtuje Apple.cz síť - takže to zvedne cool faktor - stačí jít do kamenného iBílého obchodu a jeden si koupit (a pak připojit třeba k Androidu
  • Když porovnáte hodnocení aplikace v Google Play, tak Jawbone vychází lépe (3,7 vs 3,5)


Závěr

  • Jsem rád že jsem si Jawbone UP koupil. Pocitově se snažím více hýbat. Samozřejmě můžete namítat, že stejně může působit obyčejná placebo gumička nebo provázek kolem ruky - no jo, ale to nebude fungovat. Vždycky budete vědět "že o nic najde".
  • A pak ten slastný pocit, když provede synchronizaci a vidíte data. Navíc z těch data zpětně půjde cokoliv vyvodit.. To je už jen otázkou vaši fantazie, protože data budete mít nasbíraná. A to je hlavní důvod proč jsem si ho koupil

Máte nějaké další dotazy? Ptejte se v komentářích


Zajímá tě více?

1 komentář:

  1. Tyhle usables gadgety mě fakt hodně baví. Nicméně mi přijde, že nějaký peak si to už prožilo a teď se etablovalo pár zařízení, která nedají těm jiným čuchnout. Ale ono je to vlastně dobře, protože toho bylo fakt hodně moc. Jako já teď řeším propojení VZT Praha se systémem na měření kvality vzduchu. :) Je to trochu oříšek, ale jsme na dobré cestě.

    OdpovědětVymazat