18. září 2015

Vizualizace nejvytíženějších poboček České spořitelny aneb víté kdy máte jít do banky?

Rozhodl jsem se po dlouhé době pro několik věcí - napsat článek v češtině (občas bloguju anglicky na http://kutil.org),  pohrát si daty a zkusit něco nového/netradičního (čti: to co nikdo ještě nezkusil). A tak jsem si naprogramoval robota, který zjišťuje kolik lidí je na pobočce v České spořitelně (ČSAS). Výsledky najdete na konci článku.


Když jsem poprvé viděl mobilní aplikaci Lístkomat od České spořitelny, tak mě příjemně překvapilo o jak pokrokové řešení se jedná. Pro připomenutí: jde o bezplatnou aplikaci, pomocí které můžete virtuální objednat na pobočku, zjisti jak dlouho budete čekat a kolik lidí je před vámi.



Přemýšel jsem, zda by těchto dat a vztahů nešlo nějak využít.

Po dlouhé době jsem se k myšlence vrátil a během krátké chvíle vytvořil prototyp. Pomocí reverzního inženýrství (= to jsou ti lidé s titulem gni.) jsem odchytil jaké HTTP requesty mobilní aplikace posílá.

O to více byla zajímavá samotná implementace (=střeva, backend, server), protože na pozadí jde opravdu o tak dlouho avizované Web API, tj. REST URL s tokenem při zasláíní requestu a JSON na výstupu.

Informace o pobočkách jsou např na URL adrese
http://csas.cz/webapi/api/v1//qmatic/branches/ID

kde místo ID je číslo pobočky (20-780)

Připojil jsem se a do Google Tabulky stáhnul všechny veřejné a dostupné informace o pobočkách.(white hat, neasi). Pak jsem si opět v Tabulkách pana Googla a pomocí Google Apps Scriptů (=když jsem ten Google Developer Expert, howgh!) naprogramoval triggery/spouštěče, které se každých zhruba 10 minut připojí na toto API a zjisti kolik lidí je na dané pobočce.

A celý tento zázrak jsem nechal běžet od 14.9 do {dnesni_datum}. Po prvním týdnu (= 5 dní) jsem měl cca 12 000 záznamů, které jsem měl jako řádky uložené stále v Google Tabulce. Nakonec jsem udělal kontigenční tabulku s agregací podle poboček a hodin.

Výsledek? Největší nával je na Štefánikově (průměr 10 lidí ve frontě)  s odstupem pak Vítězné náměstí (průměr 3 lidi) a Sokolovská (průměr 2 a půl člověka). Časově není překvapivé, že nejvíc lidí chodí na pobočku 15-17h. Podrobná data najdete najdete zde nebo jako embed níže.









Zajímá tě více?

Žádné komentáře:

Okomentovat