17. května 2010

Facebook jako občanská žurnalistika v době Záplav 2.0

Ať se nám to líbí nebo ne, Facebook tu jednou je a nejspíš několik let ještě bude. Již dávno to není pouze webová stránka,kde bychom se mohli setkávat se spolužáky z amerických univerzit, pomalu to přestává být sociální sít pro posílání fotek, videí svým přátelům, nové - možná sofistikovanější způsoby použití jsou tu co nevidět

Facebook jako občanská žurnalistika
V posledních dnech jste mohli zaznamenat problémy s vodou a pojmem záplavy. Dříve nás o všem co se odehrálo během posledních 24h informovala klasická média - nejlépe v přímých přenosech moderátora, stojícího pokolena ve vodě.

Dnes nastal jeden ze zlomů toho, jak Facebook použít / využít. A opět u něho nestála velká firma či organizovaný projekt. Lukáš Dobeš (zajímavé že má 96 přátel - což je na FB spíše méně a že pochází z menšího města) vytvořil skupinu s názvem Voda aktuálně-Zprávy! jejíž fanouškové rostou jako houby po dešti.. Dnes ráno (17.5) měla stránka cca 7000 fanoušků, odpoledne se číslo zvětšilo více než trojnásobně na 23 000.

Lidi komentují aktuální stav, posílají fotky a videa, zasílají aktuality z jiných stránek (agregátor obsahu) a hlavně se ptají.. To je důležité zmínit, protože tak můžeme vypozorovat budoucí trend.




V čem je to unikátní ?
Celý Facebook je vlastně velká diskuzní skupina, která nemá předem definované položky, které vznikají ad-hoc v rámci potřeby. Navíc do těchto dveří máte už svoje klíče, protože jste si dříve vytvořili login (za uplně jiným účelem - viz ty fotky a videa). Samotné připojení je jednoduché a informační hodnota veliká.
Další důvod být na Facebook = být v centru dění..

A co bude příště
Pamatuji si na 11. září 2001 - kdy se stal ten známý teroristický útok na USA. Jakmile se to stalo tak jsem hledal informace.  Jenže internet by v novinářských plenkách. Pokud by veliká událost podobného rozsahu stala nyní, většina z nás by se po historických zkušenost přidala do jedné velké skupiny, kde by byl všechen relavantní obsah.

Nechť je to poučení pro příště, pro zpravodajské portály typu ČT24, že porozumět sociálními sítím je těžké a je lepší nechat na lidech a inspirovat se jimi.


Zajímá tě více?

2 komentáře:

  1. Zajímavé je sledovat, jak bude ve sféře občanské žurnalistiky (social news) Facebook konkurovat specializovaným službám (stránkám), které byly navrženy pro tento účel od samého počátku, často pro úžeji vymezená témata. Takovými nástroji jsou například: Digg.com, Mixx.com, Sphinn.com, Tipd.com, Kirtsy.com, Reddit.com, Shoutwire.com, Propeller.com, Fark.com, Buzz.yahoo.com, Socialmedian.com, Slashdot.org, News.ycombinator.com, Smallbusinessbrief.com, Weheartgossip.com, Designfloat.com, Care2.com/news, ...

    OdpovědětVymazat
  2. Myslím že Facebook konkuruje službám jako Digg.com / linkuj.cz v oblastí agregování zajímavého obsahu (viz jeho "like")...

    V social news začíná daleko více konkurovat Twitteru, kdy místo #hastagu budou vznikat nové skupiny, do té doby než facebook zareaguje a vytvoří vedle skupin, stránek a eventu novou kategorii.. uvidíme

    OdpovědětVymazat