31. května 2008

Zhodnocení 1.semestru na STM

Jak jsem napsal v minulém příspěvku, studuji program Softwarové technologie a management na fakultě elektrotechnické Českého vysokého učení technického (ČVUT FEL). Po vzoru mnoha blogů, rozhodl jsem se otevřít informační okénko o předmětech.

Veškere zkušenosti se týkají prvního roku existence programu STM (2006-2007), mohlo dojít k menším změnám

První semestr byl něco nového. Po téměř 4 měsíčním nic nedělání mě čekalo opět učení, ale netušil jsem jak často a jestli vůbec učení nastane ;)

Po dvou dopisech z června, že jsem byl přijat bez přiímacího řízení (na programy EaI i STM) jsem se školou poprvé setkal 5.9. na zápise. Do obrovské posluchárny jsme se vešli všichni, dle pokynů jsme vyplnili index, kartu studenta, dostali základní poučení a každý si odnášel tužku+bloček+přívěšek ČVUT.

Oficiálně mi začala škola až v říjnu. Hned bylo potřeba zajistit si tělesnou výchovu. Rozvrh je vygenerován během září, kdy si ho můžete vyzvednout nebo vám ho starší kolega z FELu stáhne ze serveru.

První den školy jsem pobyl jenom 1hodinu, protože můj rozvh byl pouze Út-Pá. A byl tu hned první rozdíl oproti střední škole, kde jsme museli být všichni od Po-Pá v době cca od 8 do 14h. Přišlo mi to divné a pořád jsem se obával zda mě přece jenom někdo nehledá nebo zda někde přece jenom nechybím.

První semestr jsem měl tyto předměty

Matematika 1 [Y01MA1]
Papírově vypadající jako nejtěžší předmět za 7 kreditu (což je hodně). Na přednášky jsme měli skvělého Petra Habalu. Látku uměl vysvětlit, přednášky byli vtipné celá hodina měla šmrnc.
Na cvičení jsme počítali příklady. Cílem předmětu je zvládnou limity, derivace a integrály. Měl jsem velké štěstí, protože toto jsme již na střední dělali, měl jsem jako cca 60% náskok v podobě chápání předmětu. Chudáci kteří to viděli poprvé, museli více máknout ;-)
Během semestru se píšou 2testy, potřeba je dosáhnout hranice bodů, pak je možné nechat si zapsat známku bez zkoušky. Po denním přemýšlení jsem si nakonec nechal zapsat moji první známku - tedy matika za dobře.

Elektrotechnika pro informatiky [Y31ELI]
Vzhledem k tomu že jsme stále na fakultě elektrotechnické, je potřeba obdařit studenty základy elektriky. Přednášky mi byli proti srsti, ale celý předmět se dal zvládnout. Na cvičeních jsme simulovali úlohy na počítači (někteří simulovali i to samotné simulování úloh na počítači :) . Ke zkoušce bylo potřeba naučit se cca 150otázek typu, což mi nedělá problem, takže za výborně.

Algoritmizace [Y36ALG]
Rozhodně nutný předmět, který seznámí se základy programování. Kdysi jsem programoval, tak některá syntax mi přišla známá (for, while, if :) a většina byla úplně nová. Cílem je úvest do programování v jazyce JAVA a dát povědomí že existují něco jako třídy, složitost algoritmů či řazení. Na tomto předmětu mě štvalo, že jsem JAVU viděl poprvé a od začátku nam bylo řečeno "prostě to tam má být", tot vše. Takže jsem netušil proč tam musí být public void
Předmět mě bavil, se semestrálkou jsem si hrál, u zkoušky jsem napsal vše, jenže u jedné úlohy jsem měl v řešení botu, takže za chvalitebně


Úvod do operačních systémů [Y36UOS]
Nejzajímavější předmět. Poskytl úvod do všeho, ať už fungování síti, internetu, bezpečnosti, či základům práce v Unixu BASHi, tak i v WinXP
Cvičení byla fajn, dělali se příkazy v comadline, takža awk, sed, cat, bylo toho dost, jakmile člověk nepoužívá, zapomíná. Rozhodně mi dal přehled jak se pohybovat v systému a že můžu použí "ll" nebo "ls" :) Ze semestru se mi povedlo za chvalitebně.


Angličtina
Začínal jsem na úrovni 1. Dělají se technické texty a gramatika. Zopakoval jsem si angličtinu ze střední, vyzkoušel prezentaci v angličtině a dostal motivaci od vyučující "že jsme na univerzitě protože tu chceme být".

Tělesná výchova
Zvolil jsem si pro mě to nejmenší zlo z povinného výběru a tím byl softball, který jsem na základní škole hrával.

Úvod do algebry [Y01ALG]
A poslední třešnička nakonec. Při pročítání předmětu před maturitou jsem se nejvíce bal (naivně) matiky, úvod do algebry jsem přeskočil. Čekal jsem něco na úrovni množin (máte množinu jablíček a hrušek, kolik máte ovoce?), což se prostě naučim, jenže chyba. Vysoká škola vám musí dát určtiou schopnost orientovat se v problému. A asi alegbra je toho živým důkazem. Probírají se zde linerání prostory, závislosti vekorů, matice, linerání zobrazení, determinant, řešení soustavy rovnic a kódování. Jestli jsem Matiku 1 nevyužil ani jednou, tak algebru využijete hodně často. Je to nejtěžší předmět (tzv. sítovací, kdy je potřeba legální cestou zmenšit počet studentů).

Největší problém není težkost předmětu, ale jeho nepřístupnost. Hodně dlouho mi trvalo než jsem pochopil problémy z jiného úhlu pohledu. a tom právě vysoká škola. Předmět jsem neudělal (3 pokusy dopadly nezdarem), musel jsem si zapsat příští rok (pro nedočkavé, ano pak jsem předmět udělal :)

Celkové zhodnocení prvního semestru
Celý semestr provázelo nadšení z nepovinných přednášek, velkých poslucháren a tak stále připomínanému faktu kolik to volného času vysokoškoláci vlastně mají. Nejvíce mě bavily předmět Úvod do operačních systému a Algoritmizace. Nebavila mě Elektrotechnika pro informatiky. Předmět poskytl vše co měl, a rozhodně bych neměl připomínek...

Těšte se na zhodnocení 2. semestru


Zajímá tě více?