2. listopadu 2011

Stav českých bank - vizualizace svěřených peněz, počtu klientů a zaměstnanců

Vizualizace informací a infografiky mám velmi rád, proto jim také patří většina prostoru na mém Google+. S vlastní tvorbou je to horší - je jednoduší fabulovat a vymýšlet než realizovat.

Když v magazínu DNES (přílohy Mladé fronty č. 37/2011) vyšel článek o ředitelích největších českých bank, kde spolu s rozhovory byla i čísla, rozhodl jsem se vyzkoušet grafický pohled na data. U každého ředitele byl zmíněn počet klientů dané banky, za kolik peněz banka odpovídá a v neposlední řadě i počet klientů.

Data z největších českých bank (Komerční banky, Raiffeisenbank, ČSOB, Česká spořitelny, Hypoteční banky, Unicredit banky) jsem si setřídil do Google Spreadsheetu a vytvořil motion graf Hans Roslinga, což nebylo složité.

Výsledkem je následující graf, který má na ose x počet klientů (nejvíce je vpravo) a na ose y hodnotu spravovaných peněz (v tisíc Kč). Třetím parametrem je počet zaměstnanců, který indikován velikosti kruhu a  barvnou (červená je nejvíce).

Co lze odhadnout?
  • velikost svěřených peněz se v případě České spořitelny a ČSOB liší nepatrně, přesto v počtu klientů je znatelný rozdíl - lze tak odhadnout že ČSOB má movitější klientelu a Česká spořitelna má mnoho menších
  • ČSOB,Česká spořitelna a Komerční banka patří do "velké trojky", přesto ČSOB z nich má nejméně zaměstnanců 
  • Raiffeisenbank počty klientů nesděluje, přesto lze zhruba odhadnout jejich zmínka"stovky tisíc klientů". Vzhledem k tomu, že se starají o 200 mld Kč, počet klientů nebude příliš vzdálen od menší trojice (odhadl jsem čistě z prstu na 500 tisíc klientů)
  • Hypoteční banka a Unicredit banka mají podobný počet klientů, přesto se Unicredit banka stará skoro o dvojnásobek financí - zde by se dalo také polemizovat o movitější klientele.

Protože data Raiffeisenbank nebyla k dispozici, zkusil jsem si jejich počet ověřit pomocí Google Insights for Search Pořadí vyhledávání koreluje s počtem klientů, takže by se dalo





Zajímá tě více?

5 komentářů:

  1. Vizualizace parádní, ale chtělo by to doplnit data. Velká trojka je totiž ve skutečnosti velkou čtyřkou. Chybí GE Money Bank, která má podobný počet klientů jako KB. Někde mezi Unicreditem a Raiffkou se pohybují mBank a ING. Speciálně u mBank by srovnání s Raiffkou mohlo být zajímavé, protože mBank aspiruje na rozšíření velké čtyřky na velkou pětku, a oproti Raiffce si nenese zatížení počtem zaměstnanců a pobočkovou síť.

    Mohlo by být fajn takovouhle vizualizaci rozšířit i o časovou osu, aby se daly sledovat trendy.

    OdpovědětSmazat
  2. mohlo by být zajímavé doplnit zisky jednotlivých bank ... (zisk na zaměstnance, ...)
    mimochodem - Hypoteční banka poskytuje jediný produkt! objem spravovaných peněz je v tomto případě asi trochu zavádějící ...

    OdpovědětSmazat
  3. Je ale tento graf vypovídající?

    Např. počet vysoký počet zaměstnanců na jednoho klienta může mít dvojí závěr:

    1. Banka se o klienta extrémně stará. Klient dostává prvotřídní servis (ano, musí jej zaplatit, i kdyby jenom realizovaným obratem).

    2. Banka živí mnoho zbytečných úředníků, které musí klient zaplatit - a je jsou to vyhozené peníze.

    Já jsem třeba rád, když se o mne RB stará. A když mi volá i třeba proto, že zaznamenali podezřelé platby mojí kartou a zda mohu potvrdit, že jsem to byl já. Navíc mám svého osobního bankéře, se kterým mohu vše řešit, a to hlavně nestandardní věci.

    OdpovědětSmazat
  4. Jasně, určitě by to šlo doplnit, jenže jak jsem psal, vycházel jsem z dat z jednoho zdroje
    do budoucna bych mohl doplnit další banky

    OdpovědětSmazat
  5. +Robert Němec

    Ten graf je vypovídající, tak jak ho každý chápe. Určitě jde interpretovat výsledky různě a já jsem jen shrnul můj názor při grafickém pohledu na data

    OdpovědětSmazat