Když v magazínu DNES (přílohy Mladé fronty č. 37/2011) vyšel článek o ředitelích největších českých bank, kde spolu s rozhovory byla i čísla, rozhodl jsem se vyzkoušet grafický pohled na data. U každého ředitele byl zmíněn počet klientů dané banky, za kolik peněz banka odpovídá a v neposlední řadě i počet klientů.
Data z největších českých bank (Komerční banky, Raiffeisenbank, ČSOB, Česká spořitelny, Hypoteční banky, Unicredit banky) jsem si setřídil do Google Spreadsheetu a vytvořil motion graf Hans Roslinga, což nebylo složité.
Výsledkem je následující graf, který má na ose x počet klientů (nejvíce je vpravo) a na ose y hodnotu spravovaných peněz (v tisíc Kč). Třetím parametrem je počet zaměstnanců, který indikován velikosti kruhu a barvnou (červená je nejvíce).
Výsledkem je následující graf, který má na ose x počet klientů (nejvíce je vpravo) a na ose y hodnotu spravovaných peněz (v tisíc Kč). Třetím parametrem je počet zaměstnanců, který indikován velikosti kruhu a barvnou (červená je nejvíce).
Co lze odhadnout?
- velikost svěřených peněz se v případě České spořitelny a ČSOB liší nepatrně, přesto v počtu klientů je znatelný rozdíl - lze tak odhadnout že ČSOB má movitější klientelu a Česká spořitelna má mnoho menších
- ČSOB,Česká spořitelna a Komerční banka patří do "velké trojky", přesto ČSOB z nich má nejméně zaměstnanců
- Raiffeisenbank počty klientů nesděluje, přesto lze zhruba odhadnout jejich zmínka"stovky tisíc klientů". Vzhledem k tomu, že se starají o 200 mld Kč, počet klientů nebude příliš vzdálen od menší trojice (odhadl jsem čistě z prstu na 500 tisíc klientů)
- Hypoteční banka a Unicredit banka mají podobný počet klientů, přesto se Unicredit banka stará skoro o dvojnásobek financí - zde by se dalo také polemizovat o movitější klientele.
Protože data Raiffeisenbank nebyla k dispozici, zkusil jsem si jejich počet ověřit pomocí Google Insights for Search Pořadí vyhledávání koreluje s počtem klientů, takže by se dalo
Zajímá tě více?
@codeas
Tweet
Vizualizace parádní, ale chtělo by to doplnit data. Velká trojka je totiž ve skutečnosti velkou čtyřkou. Chybí GE Money Bank, která má podobný počet klientů jako KB. Někde mezi Unicreditem a Raiffkou se pohybují mBank a ING. Speciálně u mBank by srovnání s Raiffkou mohlo být zajímavé, protože mBank aspiruje na rozšíření velké čtyřky na velkou pětku, a oproti Raiffce si nenese zatížení počtem zaměstnanců a pobočkovou síť.
OdpovědětVymazatMohlo by být fajn takovouhle vizualizaci rozšířit i o časovou osu, aby se daly sledovat trendy.
mohlo by být zajímavé doplnit zisky jednotlivých bank ... (zisk na zaměstnance, ...)
OdpovědětVymazatmimochodem - Hypoteční banka poskytuje jediný produkt! objem spravovaných peněz je v tomto případě asi trochu zavádějící ...
Je ale tento graf vypovídající?
OdpovědětVymazatNapř. počet vysoký počet zaměstnanců na jednoho klienta může mít dvojí závěr:
1. Banka se o klienta extrémně stará. Klient dostává prvotřídní servis (ano, musí jej zaplatit, i kdyby jenom realizovaným obratem).
2. Banka živí mnoho zbytečných úředníků, které musí klient zaplatit - a je jsou to vyhozené peníze.
Já jsem třeba rád, když se o mne RB stará. A když mi volá i třeba proto, že zaznamenali podezřelé platby mojí kartou a zda mohu potvrdit, že jsem to byl já. Navíc mám svého osobního bankéře, se kterým mohu vše řešit, a to hlavně nestandardní věci.
Jasně, určitě by to šlo doplnit, jenže jak jsem psal, vycházel jsem z dat z jednoho zdroje
OdpovědětVymazatdo budoucna bych mohl doplnit další banky
+Robert Němec
OdpovědětVymazatTen graf je vypovídající, tak jak ho každý chápe. Určitě jde interpretovat výsledky různě a já jsem jen shrnul můj názor při grafickém pohledu na data