13. prosince 2010

Uspěje Google v cloud computingu s Chrome OS ?


V posledních dvou letech k často skloňovaním výrazům podnikové informatiky patří virtualizace, zelené IT nebo cloud computing. Mnohdy se jedná o využití dosud používaných technologií rozdílněji, tak aby k nim bylo možné přidat trochu “marketingové magie”. Jaké další kroky má Google připraveny v této oblasti? Pojďme se podívat blíže.


Cloud computing se často označuje jako příští velká věc, která nás čeká. Takhle to fungovat ovšem nebude, protože nikdy nemůže nastat okamžik (např. jakýsi bod zlomu), kdy by uživatelé či firmy najednou používali jen cloudové aplikace. Vše bude probíhat (a vlastně již probíhá) postupně malými krůčky. Jako příklad uveďme spuštění dvou produktů firmy Google. Jde o emailovou schránku Gmail (spuštění v roce 2004) a aplikaci na prohlížení map Google Maps (spuštění v roce 2005). Technické detaily nebudu dále rozvádět, ale v principu bylo využito asynchronního volání dotazů pomoci AJAXu - webovou stránku s aplikací nebylo nutné aktualizovat celou,ale provedla se změna jen některých částí.



Spuštění webových map způsobilo nejen vlnu podobných služeb u konkurečních portálu, ale především odliv zákazníků běžných mapových softwarů (např. Infomapa od PJsoft). Jedinou cestou jak prohlížet mapy a plánovat trasy na počítači bylo dříve možné jen přes klasické nainstalované programy. Dnešní forma řešení, která před několika lety přišla mnohým uživatelům nemyslitelná, je využívaná denně mnoha lidmi. Mezi tyto uživatelé patří i méně zkušení, kteří klasické programy neznali nebo nepoužívali. Nemají tedy možnost srovnání a zároveň jim online aplikace vystačí k běžným uživatelským akcím.




Obr.1 - Pokles vyhledávání programu infomapa na Google ČR (2004-2010)
zdroj: Google Insights for Search




Podobná situace nastala u emailových klientů. Mnozí uživatelé přestávají na svá nová zařízení instalovat programy pro správu pošty. Přesto jsou aplikace Microsoft Outlook nebo Mozilla Thunderbird hojně používané - především kvůli setrvačnosti ve firemním prostředí. Zde své pomyslné rohy vystrkuje také firma Google se svoji nabídkou Gmail for Business.

Právě Google se snaží pronikat na nové trhy, diverzifikovat zdroj svých příjmů (na poli reklamy mu roste konkurence v podobě Facebooku) a právě firemní klientela by mohla být zajímavou skupinou příjmu. Zbývá jen firmy přesvědčit, že cloud computing a právě jejich infrastruktura má budoucnost. Ostatním firmám jako např. Microsoft dosavadní stav vyhovuje - mají stále zákazníky, s novou verzí upraví formát souborů, upraví rozložení uživatelského rozhraní nebo přidají nové funkci. Proto ostatní firmy nejsou lídry cloud computingu, ale jen reagují - na chování zákazníků nebo tahy konkurence.


Před týdnem Google oznámil (více zde) další pokrok s operačním systémem Chrome OS. Ten byl poprvé představen v listopadu 2009 jako open source projekt Chromium OS. Od té doby se o něm veřejně nemluvilo. Nový operační systém sice stále není k uživatelům dispozici, ale cílevědomosti orientovat se na segment podnikových zákazníků bylo prezentováno přes hardwarové 12’’ zařízení Chrome Notebook CR-48. Ten obsahuje 8GB hardisk slot na 3G SIM kartu (v rámci dvou ročního programu mohou zákaznící využívat internet zdarma do maximálního přenosu 100MB) a jeho další parametry ho jasně předurčují k práci v cloudu. K aplikacím jako emailový klient, audio / video komunikační nástroj, kalendář nebo kancelářským dokumentům využije právě webové aplikace Nepřímým sdělením tak jasně bylo - velké firmy počítejte s námi v cloudu.




Obr. 2 - Chrome Notebook (CR-48)
zdroj obrázku: http://www.geek.com/wp-content/uploads/2010/12/cr_48_google_01.jpg


Tento notebook je již poskytován zdarma firmám, neziskovkám, vývojářům a uživatelům z USA, aby otestovali používání webových aplikací v rámci spuštěného pilotního programu. Tyto kroky vedou k jasnému cíli - připravit hotový produkt pro firemní klientelu, aby se neopakovala chyba jako s Google Wave. Dobrý dojem je možné udělat jen jednou...

Po uvedení mnoho lidí kritizovalo samotnou nepřipravenost cloudu computingu jako obecného řešení (robustnost aplikací, internetová konektivita, výkon). Ačkoliv může docházet k menším výpadkům, kvalita se bude v čase dále zlepšovat. Navíc už samotný fakt, že tito lidé kritizují tak brzy formu řešení, svědčí o jejich technické zdatnosti a zájmu o věc. Tito lidé vždy měli a vždy budou mít poněkud odlišné a větší nároky než běžný uživatel. A co uživatel? Ten staré řešení “nezná” a zároveň ho zajímají tři věci - jednoduchost, rychlost použití a cena. To Chrome OS splňuje dokonale.

S podnikovou informatikou to bude velmi podobné jako s mapovým softwarem - bude se postupně transformovat v něco nového - a je uplně jedno zda tomu budeme říkat cloud computing nebo jinak. Toto nové řešení bude mít společnou základnu v jednoduchosti a nákladové nezatíženosti. Nejvhodnějším řešení v tuto chvíli přichází v úvahu přenechání aplikací externím subjektům a vzdáleným přístupem přes internet.



Zajímá tě více?

2 komentáře:

  1. Zcela jistě bude vámi naznačený směr vývoje v budoucnosti pokračovat... ale řekl bych, že firemní software bude setrvávat na současných řešeních mnohem déle. Navíc je třeba počítat s reakcí "velkých hráčů" na tento vývoj. Sice jsou často značně rigidní, ale také se vyvíjejí.

    OdpovědětVymazat
  2. Ano trvat to bude, ale pokud by Google nepodnikl první kroky tak by k posunu došlo později nebo vůbec.. Velcí hráči spí, protože jim stávající model stačí - nemyslím by že by vznikali nové produkty postavené na online řešení kdyby Google netlačil svoje Docs. Konkurence je dobrá - vyhrát může vždy jen uživatel..

    OdpovědětVymazat