Disclaimer: Analýza je pouze mým pokusem, jak dospět alespoň k rámcové ceně jedné z nejzajímavějších transakcí v letošním roce (pozn. dnes je 11.1.2011 :-) tj. odkupu firmy H1.cz společností Ataxo, respektive jejím vlastníkem Garvest. Data jsem čerpal z dostupných zdrojů, analýzy jsou čistě mojí dedukcí. Na věc si udělejte vlastní názor a moje data neberte vážně.
Situaci netřeba představovat, stačí odkázat na tento článek, Ataxo koupila 100 procent v konkurenční H1.cz který rozpoutal vlnu na Twitteru. Proto jsem si v době zkouškového zkusil takovou malou analýzu, abych zabránil tomu, aby mě přepadla prokrastinace.
Vycházejme z podobné situace před 3 lety, kdy Garvest odkoupil minoritní podíl v Ataxo (zdroj). Za tuto část zaplatil 220 milionů korun, předpokládejem že koupil 40%, tak aby v té době významní akcionáři (Pavel Doležal a Petr Dejma) měli každý 30%. Jistě plánovali odkup zhruba za dva roky (což se skutečně stalo a odkoupili zbytek viz zdroj), takže v té době kupovali firmu za hodnotu budoucí (zápisky z Corporate Governance), což by mohlo činit 550 milionů Kč (tj. 100%) . Což je výhodné pro obě strany - nakupující že nebude překročena cena a prodávající má jistotu oné transakce.
Meziroční koefiicent k růstu
Aktiva Ataxodosahovala hodnoty 24 milionů Kč (zdroj firemní monitor). K tomu připočteme velmi dobrý růst, takže se jistě jednalo o zajímavou transakci.
Co kdybychom tato data aplikovali na H1.cz?
Ta v roce 2008 měla aktiva 3 miliony (zdroj firemní monitor) s taky velmi dobrým meziročním růstem (Vladimír Kovář má za cíl zveda obrat o 1.2 za rok). S růstem firmy patří i růst aktiv, které se dá předpokládat k nárustu na zhruba 6 milionů Kč. (meziroční růst 2007/2008 byl 1.88 násobků, což později řekl bych stabilizovalo na přibližných 1.44x násobku). Aktiva u firmy Ataxo (meziroční vývoj je zde zde neměnný, viz hodnoty 22, 24.3 a 24.1 milionů). zůstal stabilní na 24-25 milionů.
Poměr mezi aktivy H1 a Ataxo je tedy zhruba 4x násobně menší. Zároveň rozdíl v obratu za rok 2010 by z grafu mohl být 2.8x násobný (předpokládáme růst obou firem, o malinko menší než v letech minulých). Pokud z těchto dvou koeficientů vytvoříme geometrický průměr, vyjde nám kouzelná konstanta 3.3.
Takže pokud bychom podělili dříve získanou hodnotu 550 právě tímto číslem mohla by nám vyjít konečná hodnota nákupu v milionech Kč. (tj. 550 : 3.3).
Zajímá tě více?
@codeas
Tweet
V tvojej úvahe je jedna chyba - v roku 2010 H1.cz rástla rozhodne viac než roky pred tým. Usudzujem to z masívneho nárastu počtu zamestnancov (vidieť je to napríklad tu http://www.linkedin.com/company/h1.cz/statistics).Viem, že viac dát nie je, ale celé je to príliš veľká aproximácia - ja by som tipoval, že to nebude nad 100M.
OdpovědětVymazatNo vzhledem k tomu že Centrum koupilo portál Stahuj.cz tuším za 80M, tak bych tipoval že to bude fakt nad 100M
OdpovědětVymazatJa som zase toho názoru, že u firmy tohoto typu, ktorá nemá v zásade žiadny produkt, je to trochu inak. Kupuješ nejaký goodwill, ľudí a klientov - ohodnotiť túto trojicu je trochu väčší úlet, než traffic webového projektu a hodnotu jeho kódu.
OdpovědětVymazatKupuješ brand a jak zavedený, který je navíc hlavním konkurentem + rozšíříš portfolio "marketingu 3.0" (lokalizace, personalizace, sociální sítě)
OdpovědětVymazatA ještě 15 % Medio Interactive k tomu: http://goo.gl/ZvNDO :)
OdpovědětVymazatNevim no, tezko se to odhaduje, ale v h1 nezustal prakticky zadny znamy konzultant a posledni rok nebo rok a pul mi prijde, ze se to sklada ze samych studentu, kteri se navic docela dost stridaji, takze ten goodwill nevim jak by se hodnotil:)
OdpovědětVymazatCo se tyce klientu, myslim, ze firmy tohoto typu mely od doby krize problem shanet nove (velke) klienty a myslim, ze se h1 dostala do problemu.
V podstate jejich business se omezil na ppc kampane pro ruzne klienty. Coz je ptesne to, co studenti zvladaji...
Ale to je muj nazor