7. února 2009

Zhodnocení 3.semestru oboru Web a multimédia

Týká se předmětu absolvovaných v roce 2007/2008 (tedy minulý rok)

Tak a je to tady. Nyní již jsme rozdělěni do svých oborů. Mému srdci nejblíže jsou weby a multimedia. Nyní se doporučený studijní plán skládá z povinných předmětů oborů a dále povinně volitelných (na výběr ze 3 možností v každém semestru) . Samozřejmě existuje společné předměty pro celé STMko.

Tvorba webových aplikací 1 [Y36TW1]
V tom skvěle znějícím předmětu jsme probírali JavaScript, PHP, mySQL a v přednáškách bylo rozšíření (jen zmínka) v podobě XML, RIA, RAD.

Předmět mě hodně bavil, přednášky byly vynikající. Tento předmět ovšem jako vždy vložil do jedné množiny jak pokročilé uživatele, tak úplné začátečníky. To mělo za vinu že polovina lidí nestíhala a tápala, na opačné straně zbylá část se nudila. Daleko lepší by bylo otevřít v jednom semestru jak TW1, tak TW2. Pokročilý by si mohli rovnou dát TW2. Já osobně bych si dal oba kurzy :-)

Během semestru se píše test (takové to programování na papír), domáci úkoly jsou bodované a hlavním bodovým ziskem je semestrálka (kterou jsem nechal na Vánoce 2008).

Počítačové sítě [Y36PSI]
Před začátkem jsem neuměl představit co přesně a do jaké hloubky v tomto předmětu půjdeme. Správným přístupem jsem probrali všechny vrstvy internetové komunikace, na cvičeních se prováděli praktické úlohy při zapojování sítě. Během semestru byly dvě programovací úlohy (TCP, UDP).

U zkoušky se největší důraz kladl na správném očíslování sítě a šetření adresového prostoru.
Předmětu jsem musel věnovat více času, příprava na zkoušku byla časově náročná, kvůli tomu že neexistoval jeden zdroj informací (někdo toto proklínal, ale nakonec jsem přišel na správnou taktiku).

Multimediální a grafické aplikace [Y36MGA]
Příjemné opáčko (jen) grafických programu. V rámci semestrální práce se tvořilo několik modulů, sestavení fotomontáže, nakreslení obrázku ve vektorech, vymodelování 3D a následné vytvoření plakátu. Těžko říci co přesně jsem od předmětu očekával, protože v multimediálních aplikacích se pohybuji delší dobu. Jak to obvykle dopadá, místo abych se zlepšil, případně naučil něco nového, tak jsem předmět jen proběhl díky dosavadním znalostem. Nejvíce času mi zabrala tvorba modelu v 3D programu Blender. Což byla moje definitivní tečka za 3D světem (kdysi jsem koketoval s 3D Maxem).

Datové struktury a algoritmy [Y36DSA]
Předmět který mi přišel jako ten z těžších, ale záleží jak jste na tom s programováním a jak máte zažité obecné postupy. Jsem rád že jsem tento předmět absolvoval, protože mám představu o tom že psát efektivní algoritmy je potřeba. Podmínkou abyste předmět mohli vůbec navštěvovat, je úspěšné napsání vstupního testu. Předmět se dělil na semináře (cca 70studentů) a cvičení (20studentů). Látka se průběžně střídala, takže jsme v jednom okamžiku (kvůli posunům, případně neshody lichého/sudého týdne) měli psát z dosud neprobrané látky (nebyl by to takový problém, kdyby všechna cvičení pěkně procvičila a na náš vyšel jen test). V roce 2008/2009 se již změnila struktura pouze na cvičení, což určitě předmětu prospělo.
Tento patří k těm předmětu na které během semsestru nadávám, ale po ohlednutí jsem rád že jsem ho obsolvoval.


Databázové systémy [Y36DBS]
Tenhle předmětu mě opravdu bavil. Databáze jsem dříve používal,ale ne v takovém rozsahu aby to bylo použitelné. Nejdříve se musíte naučit přemýšlet mimo tabulky, přímo v relační algebře, své znalosti pak využijete při tvorbě v ORACLE. Běheme semestru test a semestrálka (Vánoce 2008)



Konstrukce a modelování [Y36KAM]
Asi nejzbytečnější předmět mého studia. Cíle bylo naučit pracovat + programovat v AutoCadu. Program jsem nikdy nepoužil a asi nepoužiju (i když nikdy neříkej nikdy).Přišlo mi to jako ztráta času. Nebavilo mě vytvářet sečny, tečny, konstruovat na milimetry přesně, případně tvořit vlastní makra (VBA). V testu (programovací u PC), mi nejvíce dělalo problém pochopit datové struktury, metody , co kam dát. Jsem rád že ho mám za sebou a znova bych si ho asi nedal :-(


Anglický jazyk 2-1 Zimní
Angličtina je důležita, hlavně v IT prostředí. Pochopil jsem o kus více členy určite/neurčité, písemku jsem nakonec napsal. Opět musí zdůraznit že největší pokrok v anglickém jazyce jsem zaznamenal právě až na vysoké škole, kdy jsem dostal komplexní pohled na celou "problematiku"


Francouzský jazky 0-1 Zimní
Francoužština je nádherny jazyk. Zvučný a melodicky, když jsem viděl Paříž ihned jsem si to město zamiloval.Proto jsem si zvolil jako druhý jazyk právě ji(na výběr je ještě španělština, ruština, němčina - každý z těchto jazyků je důležitý, v aktuální době bych doporučil se učit ruštinu nebo čínština [ta na škole není])
Výuka probíha podle knihy Francoužština pro samouky, přípravu na hodinu (bohužel pro mě) jsem dělal na poslední chvíli, ale nebyl čas. Nakonec jsem byl rád že jsem si ji zvolil, mám částečné základy. Což znamená že přečtu jednoduchý text a dokážu se dorozumět v jednoduchých situacích.

Tělesná výchova
Zvolil jsem si squash, protože mě tento sport vždy lákala a nikdy jsem se k němu nedostal. Každý týden jsem pěkne protáhle své tělo.


Úvod do algebry :) [Y01ALG]
Moje milovaná algebra. Milovaná býti musela, protože kdybych proti ní zbrojil a prohrál znamenalo by to moji definitivní prohru na vysokoškolském poli.

Nic jsem nenechal náhodně a s nabranými zkušenostmi, kdy jsem věděl o co asi jde, jsem pilně chodil na přednášky, na cvičení jsem chodil k panu Hrochovi který vysvětlil opravdu smysluplně.

Na zkoušku jsem šel na předtermín, bůh a štěstí stál se mnou, takže největší kletbu nad sebou mám za sebou


Pár hintů jak na ni (algebru)
Takže počítání se stanete mistrem, ovšem chce to i nepodcenit teorii. Určitě si počítejte, já si minulý rok nepočítal a stačilo mi pouze metoda "kouknu-a-vidim", jenže u té písemky jsem to prostě neviděl.
Neučte se jeden způsob. Takhle spočtu determinant a jdu dál. Může se vám zdát že si ulehčíte práci, jenže testová písemka je sestavena tak abyste se zamysleli a použili ty nejvhodnější kroky. Cesta normálního počítání může být dlouhá a čas neúprosný.
Začněte to chápat co nejdříve. Pochopte co je linerná prostor, podprostor a závislosti/nezávisloti vektorů.Od toho se vše odvíjí. Jo a taky se naučte eliminovat dobře matice.

Je to strašné, děsné příšerné ale tento článek jsem začal psát 17.7.2008


Zajímá tě více?

8 komentářů:

  1. děkuju za článek, momentálně přemýšlím kam na VŠ, termín odeslání přihlášky mě neúprosně tlačí a tak jsem přesně takovéto shrnutí potřebovala :)

    OdpovědětVymazat
  2. :-D Zítra jdu na algebru, druhý zápis, první termín. Takže gratuluji a závidím, kolego ;-)

    OdpovědětVymazat
  3. No paradni shrnuti, alespon vim, co me ceka :) Jsem ted v 1. semestru a pokud prolezu, tak taky hodlam jit na Web a multimedia. Algebru jsem dala bez učení se na E, takže snad to půjde...

    OdpovědětVymazat
  4. Překvapilo mě, že nebyla ani zmínka o strašlivém chaosu třeba na PSI :D To byla lahůdka :)

    OdpovědětVymazat
  5. Taky přemýšlím nad školou a tenhle článek mi moc pomohl, díky ti :) btw nelituješ volby zaměření?

    OdpovědětVymazat
  6. Zpětně těžko říci. Lhal bych kdybych řekl že jsem udělal 100% dobrou volbu, ale pokud bych měl znovu na výběr tak bych provedl asi stejný výběr. Důvodem je že jsem zjistil co určitě dělat nechci, ;) navíc nejsem typický programátor/koder kodů. Navíc jsem dostal prostor tomu co mě v poslední době hodně zajímá - tedy webové technologie

    OdpovědětVymazat
  7. To znám :) Já jsem ve třeťáku na střední, dost mě baví html, css, php, grafika, 3D grafika a animace a další věci co se týkají webu. V IVT semináři programujeme v Javě, ten profesor si teď dodělává Mgr. na MU, takže Javu do nás cpe přímo odtam (jedeme i podle materiálů p. docenta Pitnera). Matika u mě dost pokulhává, ale chci z ní maturovat, tudíž se do ní pustím a doučím, kašlal jsem na to...Do včerejška jsem při spojení "vysoká škola" absolutně nevěděl, kam jít. Zdálo se mi, že žádnej obor není pro mě. A pak jsem narazil an ČVUT FEL a "Web a multimédia" :) to je přesně to, co by mě bavilo. Tak doufám, že mi to výjde...Dělá se tam taky Java, nebo C/C++?

    OdpovědětVymazat
  8. U těchto oborů jako největší problém vidím velké zaměření se na teorii, což na první dobrou trochu odradí na začátku. Ale je to potřeba. Na druhou stranu třeba taková tvorba mobilních aplikací fakt nevyžaduje to, abyste věděli, co se dělo na IT scéně v 80. letech minulého století. Takže tak.

    OdpovědětVymazat