27. července 2011

Změřte si, kolik lidí zasáhl Váš příspěvek na Google Plus [HACK]

Nová sociální síť Google Plus slaví první měsíc svého provozu, za který stihla nasbírat už 20M uživatelů celosvětově, vyvolat bouřilivou diskuzi kolem vytváření firemních profilů a rozpoutat nejednu flame-war na kolik jde o pouhou kopii Facebooku. Pokud Vás zajímá rozbor podrobněji, odkážu Vás na můj předchozí článek Kompletní shrnutí sociální sítě Google Plus aneb v čem je lepší než Facebook , který dle ohlasů  splňuje slib z názvu příspěvku a shrnuje vše podstatné.


Dnes se podíváme na způsob jak monitorovat zásah počtu uživatelů aneb kolik lidí si příspěvek přečetlo. (něco jako Facebook Insights Hack). Oficiálně na to sice neexistuje nástroj, ale vymyslel jsem takovou oberličku.

Vyšel jsem z předpokladu že
  • každá fotka na Picasawebu má u sebe počet zobrazení
  • každý obrázek u statusu je nahrán do Picasawebu
z toho jsem udělal závěr, že by mohlo jít spojit ty dvě informace a udělat z nich znalost.

Nahrál jsem obrázek a publikoval jako normální příspěvek (status)



Po několika dnech jsem zjistil, že číslo počtu zobrazení se zvětšilo, aniž by někdo přistupoval k obrázku přes Picasaweb (a i kdyby tak určitě ne v takovém množství)



Abych získal podrobnější statistiky a zjstil jak přesně se funkce chová, vytvořil jsem si malou aplikaci a vlastní API (Google Plus ještě API nemá, tak jsem musel využít vlastní ba nedokumentovaných elementů v Picasa API). Výsledek je takovýto graf:

Zajímavé je že první čísla jsou až skoro po 3 dnech, což je bohužel vlastnost Picaswebu, že je poskytuje s takovým odstupem. Ty skoky jsou způsobené právě onou opožděnou reakcí dále - tj. neposkytuje aktuální čísla, ale vždy v pravidelných dávkách se zaktualizuje. Trend nárustu je ovšem zřejmý - během 12 dnů, s 700 followers, zásah přes 2500 lidí (tj. nějaký 3,5x)


A jak by šlo využít tento postup prakticky?

1) Vytvořte malý obrázek s průhledný pozadím velikosti 1x1 pixelu a vložte ke statusu.

2) Po nějaké době si neviditelný obrázek otevřte v Picasawebu (v albu Photos from posts > a pak dané datum)
3) Možná nemusíte sledovat proměnou v čase, ale jen jeji poslední hodnotu (kolik lidí zasáhlo)
Pozn. funkčnost nyní testuju, vzhledem k opožděným číslům v době psaní článku, nemám konkrétní údaje

Plánuju ještě vylepšit a tak měřit počty Shares a +1 (tyto hodnoty zobrazovat v jednom grafu.)




Pro více novinek, tipů a zajímavostí nejen o plusku mě sledujete na Google+


Zajímá tě více?

2 komentáře:

  1. Možná by bylo zajímavé co na to říká Google Analytics napojen na Picasaweb :-)

    OdpovědětVymazat
  2. Kde jsou ty časy Google +, co? Mi se ta síť tenkrát fakt docela líbila, ale bohužel tam nebyly lidi. Ale ten koncept byl hodně zajímavý. I když je pravda, že to bylo i díky tomu, že to bylo pouze na pozvánky, takže geekové sháněli prostě všude po netu pozvánky. Dneska vám generátor QR kódů vyflusne bambilion přístupů a je vyřešeno. :)

    OdpovědětVymazat